Right to delay flight compensation

In case of a flight delay of more than 3 hours after the scheduled arrival, you are maybe entitled to compensation. The amount of this compensation depends on several factors, which are mentioned elsewere on this page.
If the delay is more than 5 hours, you may decide not to travel (or continue to travel).  In that case you are entitled to a refund of the ticket price and also to a return flight to your initial departure point.
The exception to the rule is force majeure (extraordinary circumstances). Your rights expire when the airline can prove that there is force majeure, such as:

  • strike of air traffic control or airport employees
  • a medical emergency landing
  • terrorism
  • bad wheather conditions (like snowstorm)
  • natural disaster

According to the European Court of Justice, technical defects are no force majeure, allthough many airlines do appeal to this. Strikes by their own staff are also not covered by the term force majeure.  In these situations you are entitled to compensation.

Eligibiliti to a refund or compensation will only be possible when:
your flight has departed from an EU member state,  or to an EU member state with an airline based in an EU member state.

For flights operated by an airline that is not based in an EU member state,  the rule applies that that you will only be compensated, when you departed from  an EU member state.

You are also entitled to compensation if you fly with a transfer switch within the EU to a destination outside the EU.

 

Indien uw vlucht aan één van bovengenoemde criteria voldoet, dan heeft u in principe recht op een compensatie die kan oplopen tot € 600,00 per persoon. De hoogte van het uit te keren bedrag hangt o.a. af van de afstand die is gevlogen en de duur van de vertraging. Vaak worden door luchtvaartmaatschappijen tegoedbonnen aangeboden als compensatie voor het ongemak. Het is verleidelijk om deze aan te nemen, echter hiermee vervallen uw rechten op verdere financiële compensatie. Het is geen probleem om een tegoedbon voor eten en/of drinken aan te nemen.

Misschien vindt u het lastig om precies te weten te komen of u in aanmerking komt voor een vergoeding. Het is ook geen makkelijke materie. Wij hebben echter de juiste kennis en ervaring in huis om u hierbij te helpen. Sommige maatschappijen keren niet uit of pas na lange tijd. Door onze contacten met de maatschappijen kunnen wij over het algemeen wat meer voor elkaar krijgen, dan wanneer u dit zelf zou doen. Daarnaast nemen we u veel werk uit handen. Wij werken met een succes-fee, hetgeen wil zeggen dat wij alleen kosten in rekening brengen, wanneer wij succes behaald hebben. Er worden door ons geen administratiekosten in rekening gebracht.

Compensatie bij aankomstvertraging

  • Voor vluchten korter dan 1500 km geldt een vergoeding van € 250,00 per persoon bij vertraging van meer dan 3 uur
  • Voor vluchten tussen 1500 km en 3500 km geldt een vergoeding van € 400,00 per persoon bij vertraging van meer dan 3 uur
  • Voor vluchten langer dan 3500 km geldt een vergoeding van € 600,00 per persoon bij een vertraging van meer dan 4 uur*).
    *) Bij een vlucht met een afstand van 3500 kilometer of meer en een vluchtvertraging tussen de drie en vier uur, heeft u recht op 50% van de vergoeding, te weten € 300,00.

Nogmaals, bovenstaande compensaties worden enkel uitgekeerd, wanneer uw vlucht voldoet aan de punten genoemd onder het kopje “vergoeding bij vertraagde vlucht“.