Aansluiting gemist

Heeft u een aansluiting gemist omdat uw voorgaande vlucht een vertraging heeft opgelopen of is geannuleerd, dan heeft de uitvoerende maatschappij sowieso zorgplicht. Dit houdt het volgende in.

  • Allereerst heeft u bij een vertraging van minimaal twee uur recht op eten en drinken, e.e.a. in verhouding met de duur van de vertraging.
  • Bij langdurige vertraging waarbij een overnachting noodzakelijk is, dient de maatschappij eveneens een accommodatie aan te bieden. Gebeurt dit niet, dan mag u de gemaakte kosten terugvorderen.
  • Voorts moet de luchtvaartmaatschappij u kosteloos een nieuwe vlucht aanbieden naar uw eindbestemming. Wanneer dit niet gebeurt, kunt u zelf een nieuwe vlucht boeken. Het prijsverschil tussen uw oorspronkelijke ticket en uw nieuwe ticket dient door de maatschappij vergoed te worden.

Bij een aankomstvertraging van meer dan drie uur kan uw compensatiebedrag € 600,00 per persoon bedragen.

Om in aanmerking te komen voor een vergoeding, moet uw vlucht volgens de Europese regelgeving aan een aantal voorwaarden voldoen, namelijk:

  1. de vlucht moet gestart zijn vanuit een EU lidstaat
  2. indien u niet vanuit een EU lidstaat vliegt, heeft u enkel recht op vergoeding wanneer u naar een land binnen de EU vliegt met een in een EU lidstaat gevestigde luchtvaartmaatschappij
 

Vertraging van de aansluitende vlucht

Nóg een mogelijke situatie is, dat uw aansluitende vlucht vertraging heeft van meer dan drie uur. Ook hier geldt dat u recht op vergoeding heeft. Zelfs wanneer de overstap buiten de EU plaatsvindt. Voorwaarde is wel dat uw voorgaande vlucht vanuit een EU lidstaat is vertrokken.

Voorbeeld:
U vertrekt met Qatar Airways vanuit Amsterdam naar Sydney met een tussenstop in Doha (Qatar). Door een oponthoud mist u in Doha uw aansluiting naar Sydney, waardoor u uiteindelijk met meer dan drie uur vertraging op uw eindbestemming arriveert. In dat geval heeft u recht op een vergoeding van € 600,00 per persoon.