VEELGESTELDE VRAGEN
Wanneer heb ik recht op een vergoeding bij een vertraging, annulering, instapweigering, degradatie of een gemiste aansluiting?
U heeft recht op een vergoeding, wanneer u binnen EU lidstaten vliegt met een maatschappij die gevestigd is in een lidstaat. Vliegt u echter met een maatschappij die niet* tot een EU lidstaat behoort, dan geldt de regel dat uw vlucht vanuit* een lidstaat moet hebben plaatsgevonden.
*Voorbeeld: vliegt u met Emirates vanuit Dubai naar Amsterdam, dan is deze vlucht niet gedekt. Echter vliegt u met Emirates vanuit Amsterdam naar Dubai, dan komt u in aanmerking voor een vergoeding.
Voor vergoeding bij vertraging geldt, dat de vertraging minimaal 3 uur moet zijn gerekend vanaf de geplande aankomsttijd.
Is de regelgeving voor vergoedingen enkel van toepassing op vluchten vanuit EU lidstaten?
Nee, naast de EU lidstaten (zie overzicht elders op deze pagina) is de regelgeving ook van toepassing op vluchten, uitgevoerd vanuit Zwitserland, IJsland en Noorwegen.
Hoe lang duurt het voor de compensatie wordt uitgekeerd?
Dit is o.a. afhankelijk van het soort claim en van de luchtvaartmaatschappij. Uit ervaring weten wij dat de ene maatschappij sneller tot actie c.q. uitbetaling overgaat dan de andere. Dit kan variëren van enkele dagen tot enkele maanden. Wij doen ons uiterste best om binnen de kortst mogelijke tijd uw claim succesvol af te handelen.
Wat zijn de kosten van de diensten van Fairclaim?
Wij berekenen 25% over het totaal van het uitgekeerde compensatiebedrag. U betaalt bij ons geen administratiekosten. Wij werken op basis van no cure no pay, dus indien wij geen succes behalen, dan betaalt u ook niets. Voor de vouchercheck geven wij gratis advies. Indien wij onrechtmatigheden vinden en deze voor u aan moeten laten passen is ons tarief € 12,50 per voucher. Ook hier geldt: no cure no pay. Voor succesvolle teruggave van uw ticketprijs (restitutie) brengen wij 15% van het totaal uitgekeerde bedrag in rekening.
Fairclaim heeft de juiste kennis in huis om uw claim op professionele wijze bij de luchtvaartmaatschappijen in te dienen en druk uit te oefenen, wanneer de betreffende maatschappij geen medewerking verleent. Wij zijn gepassioneerd in het verkrijgen van de compensatie waar u recht op heeft, in de kortst mogelijk tijd.
- België
- Bulgarije
- Cyprus
- Denemarken
- Duitsland
- Estland
- Finland
- Frankrijk
- Griekenland
- Hongarije
- Ierland
- Italië
- Kroatië
- Letland
- Litouwen
- Luxemburg
- Malta
- Nederland
- Oostenrijk
- Polen
- Portugal
- Roemenië
- Slovenië
- Slowakije
- Spanje
- Tsjechië
- Zweden
Binnen welke termijn moet ik mijn claim indienen?
Volgens de wetgeving kunnen claims tot 2 jaar na de vluchtdatum worden ingediend. Uitzonderingen zijn landen zoals Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Portugal en België. Hier kan de termijn juist weer korter of langer zijn. Wij raden u echter aan om een eventuele claim zo snel mogelijk in te dienen. Wacht hier dan ook niet te lang mee. Uiteraard zijn wij te allen tijde bereid ons best te doen om een “oude” claim voor u in behandeling te nemen en compensatie terug te vorderen bij de luchtvaartmaatschappij.